تکنیک سوژه کانونی

بازدید: 139 بازدید

در قدم اول از تکنیک سوژه کانونی  یک سوژه ملموس را انتخاب ‌می کنیم و تعدادی از ویژگی های آن‌را می نویسیم. در این مرحله هر ویژگی را که می‌بینید بنویسید نه کمتر و نه بیشتر از آنچه می بینید. در مرحله بعد سه سوژه تصادفی انتخاب می کنیم این سوژه‌ها می توانند هیچ ارتباطی با سوژه اصلی نداشته باشند. در تعیین سوژه‌های فرعی قبل از اینکه مغز به ما دستور بدهد آن‌ها را بصورت خیلی تصادفی انتخاب می‌کنیم و ویژگی‌های هر سه سوژه را لیست می‌کنیم.

در قدم سوم ویژگی‌های سه سوژه فرعی را به سوژه اصلی نسبت می دهیم، سپس بررسی می کنیم چه ویژگی‌های منحصر به فردی به سوژه اصلی نسبت داده شده است. ممکن است طرح جدیدی که به ذهن شما می‌رسد بسیار دور و بی‌ربط به سوژه اصلی باشد، هر اندازه که این تفاوت بیشتر باشد خلاقانه‌تر و بهتر خواهد بود.

برای خلق ایده با استفاده از تکنیک سوژه کانونی، گاهی ارتباطی مستقیم، فنی و مهندسی بین سوژه اصلی و سوژه‌های فرعی حاصل نمی‌شود، اما ممکن است یک ویژگی منحصر به‌فرد هنری در سوژه اصلی ایجاد شود که موجب جلب توجه مشتری و بازار هدف شود. در تکنیک سوژه کانونی با دید مهندسی به ویژگی‌های حاصل شده نگاه نکنید و در ابتدای کار به نحوه کار کردن نمونه و نحوه تولید کردن آن نپردازید. در ابتدا با دیدی خلاقانه به ویژگی‌های حاصل شده از تکنیک سوژه کانونی بنگرید و اگر گزینه مطلوبی به نظر رسید بعداً به فرایند ساخت و نحوه کار نمونه بپردازید. فرایند تکنیک سوژه کانونی، تکنیکی خلاقانه است، تابع قاعده و قانون خاصی نیست و هر کس بر اساس خلاقیت ذاتی که دارد محصولی با ویژگی‌های خلاقانه می‌سازد. وجه تمایز محصول جدید بر اساس قوانین مهندسی حاصل نمی‌گردد و این تکنیک امری کاملاً خلاقانه است.

روش دیگر برای رسیدن به ایده نو این است که در ابتدا به نمونه‌های موجود از یک محصول، کاملاً مسلط شویم و تمام جزئیات و ویژگی‌های محصول را بشناسیم و در مرحله بعد با دیدی کودکانه به محصول نگاه کرده و در آن تغییرات خلاقانه ایجاد کنیم. نباید بدون شناخت کافی از یک محصول ویژگی‌های بنیادی آن را تغییر دهیم.

در ایده‌پردازی ‌حتی باید در طراحی صورت مسئله نیز خلاقیت داشته باشید و تعداد ایده‌ها برای رسیدن به جواب را بالا ببرید هرچه تعداد ایده‌های شما بیشتر باشد درصد شانس شما برای پیدا کردن جواب بهتر، بالاتر خواهد بود.

مثال از تکنیک سوژه کانونی: گلدان بارانی

گلدان بارانی

در این مثال سوژه اصلی گلدان و سوژه فرعی ابر است، می توان ویژگی های زیر را برای هر کدام از این دو سوژه در نظر گرفت.

ویژگی های گلدان: محلی برای رشد گل و گیاه، نیاز به آب دادن متناوب، نیاز به مرطوب بودن پای گیاه

ویژگی های ابر:  داشتن سایه،  بارش باران، حرکت

گلدان بارانی: ترکیب نیاز به آب دادن گلدان و بارش باران می تواند ایده ایجاد یک گلدان بارانی را در ذهن خلق کند. این ایده خلاقانه هم اکنون طراحی و ایجاد شده و در سایت آمازون به مبلغ ۱۶ دلار به فروش می رسد.

گلدان بارانی

ادامه مطلب