کاربرد نانو ذرات

بازدید: 147 بازدید

نانوذرات از جمله رایج‌ترین عناصر در علم و فناوری نانو هستند. و خواص جالب توجه آن‌ها باعث شده کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع شیمیایی، پزشکی و دارویی، الکترونیک و کشاورزی داشته باشند. با توجه به ترکیب شیمیایی، این ذرات به انواع فلزی، سرامیکی، بسپاری و نیمه‌هادی تقسیم می‌شوند. تهیه شیمیایی و فرایندهای حالت جامد، مانند آسیاب کردن و چگالش بخار، روش‌های معمول ساخت نانوذرات هستند، اما این روش‌ها گران‌قیمت‌اند.

نانو ذرات طلا و نقره

نانوذرات طلا و نقره به‌دلیل اهمیت‌های زیستی و کاربردهای پزشکی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما روش‌های شیمیایی تهیه این نانوذرات منجر به باقی‌ماندن مقداری از واکنشگرهای سمی و استفاده نکردن از نانوذرات حاصل در کاربردهای زیستی می‌شود.

تولید نانوذرات با استفاده از اصول شیمی سبز جایگاه ویژه‌ای در پژوهش‌ها پیدا کرده است. بدین منظور انواع گوناگونی از سامانه‌های زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ریزاندامگان، دیاتومه‌ها، و یوکاریوت‌های نوری از جمله این سامانه‌ها هستند، ولی این سامانه‌ها به‌دلیل هزینه‌های زیاد تهیه و نگهداری‌شان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیاهان و محصولات کشاورزی به‌عنوان منابع تجدیدپذیر و ارزان در جهت تهیه نانومواد زیستی مورد توجه خاصی قرار گرفته‌اند.

نانو ذرات سیلیکا

از جمله اهداف نانوپزشکی، طراحی و سنتز حامل‌های مناسب برای داروهاست که دارای ویژگی‌هایی مانند قدرت بارگیری مقادیر مناسب دارو، پشت سرگذاشتن موانع بدن و قابلیت درمانی آسان می‌باشد و تاکنون سیستم‌های آلی بسیاری از جمله لیپوزوم‌ها، دندریمرها، میسل‌های پلیمری از نظر این معیارها بررسی شده اند، اما به دلیل ثبات ساختاری ذاتی پایین، به مرور زمان، این حامل‌ها با سیستم‌های دارورسانی معدنی مانند نانوذرات طلا، نانوذرات سیلیکا، نقاط کوانتومی و نانولوله‌های کربنی جایگزین شدند. در این میان نیز، نانوذرات سیلیکا با خواص منحصر به فرد خود در صدر توجه داروسازان برای ساخت حامل‌ها قرار دارند.

نانو ذرات مس

نانوذرات مس به دلیل خواص کاتالیزی، هدایت الکتریکی و نوری ویژه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از جمله روش های متداول سنتز نانوذرات مس با امکان کنترل اندازه، ساختار کریستالی و یکنواختی آنها می توان به روش های شیمیایی و الکتروشیمیایی اشاره کرد. در روش شیمیایی با استفاده ازیک ماده کاهنده مناسب، از محلولی که متشکل از نمک فلز مورد نظر است، نانوذرات تولید می شوند. در روش الکتروشیمیایی، سنتز نانوذرات با بکارگیری یک چگالی جریان مناسب و احیای آن بر سطح کاتد صورت می گیرد.

برای دانلود پاورپوینت نحوه ساخت و مواد کاربرد نانو ذرات طلا و نقره، نانو ذرات سیلیکا، نانو ذرات سرامیکی، نانو ذرات آلومینیوم و مس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود پاورپوینت نانو ذرات

نانو ذراتدانلود پاورپوینت نانو ذرات

ادامه مطلب