اثرات زیانبار آنتی بیوتیک ها در محصولات غذایی

بازدید: 135 بازدید

صنعت دام پروری دومین مصرف کننده بزرگ آنتی بیوتیک در جهان محسوب می شود. اگر چه استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیوانات همانند انسان ها موجب بهبودی دام می شود، اما استفاده نادرست و بی رویه آن، سلامت عمومی را به خطر می اندازد؛ بنابراین برای حفظ سلامتی دام و انسان باید مصرف این داروها در دام با نظارت کارشناسان دام پزشکی انجام شود. این در حالی است که بسیاری از دامداران برای کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن به بهبودی دام، بدون حضور یا مشورت کارشناسان از این داروها استفاده می کنند و گاهی بدون در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای دفع باقی مانده دارویی از بدن دام، اقدام به کشتار می کنند و این مسئله می تواند پیامدهای منفی در سلامت مصرف کنندگان بر جای بگذارد.

خطر ورود باقی مانده سموم و داروها به چرخه غذایی انسان 

زمانی که دارویی به دام و طیور تزریق یا خورانده می شود، اگر مقداری از این دارو در بدن دام و طیور باقی بماند، این باقی مانده دارویی به عنوان یک ماده مضر، سلامت انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. علت این که برخی از افراد هنگام سرماخوردگی با مصرف داروهای آنتی بیوتیک هم بهبود پیدا نمی کنند، این است که از فرآورده های دامی استفاده کرده اند که هنوز باقی مانده های دارویی یعنی انواع آنتی بیوتیک ها در بدن آن ها وجود داشته است که اکنون بدن آن ها نسبت به آنتی بیوتیک مقاومت پیدا کرده است و این داروها در بهبودی آن ها تأثیری ندارد.

برخی از عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیکها در دام و نهایتاً در انسان عبارتند از :

مقاومت میکروبی

بکار بردن مواد ضد باکتریایی در طب حیوانی باعث افزایش جدی و هولناک پدیده مقاومت نسبت به انواع داروها می گردد.

واکنشهای آلرژیک

ثابت شده است که مواد غذایی حاوی آنتی بیوتیکها باعث بروز واکنشهای آلرژیک در انسان مصرف کننده می شوند. اگر چه این دسته از مواد به میزان کم در جیره غذائی وجود داشته ولی همین میزان کم باعث بروز این واکنشها می شود ، که عبارتند از : کهیر ، خارش شدید پوست ، ضعف ، بی حالی و شوک می باشد.

 

برگرفته از: سایت سرآمد و آفتاب

ادامه مطلب