واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

بازدید: 167 بازدید

با پیشرفت سریع تکنولوژی هر روز اصطلاحات و عبارات جدیدی می‌شنویم که به‌مرور از اجزای جدانشدنی زندگی ما می‌شوند. این اصطلاحات و عبارات تمامی ندارد و روز‌به‌روز بر تعدادشان هم افزوده می‌شود. یکی از همین موارد که به تازگی وارد دنیای تکنولوژی شده است واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا Virtual Reality فناوریی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یا Argumented Reality فناوری ای است که در آن تصویر سه بعدی یا اطلاعاتی به صورت متن یا تصویر بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود. البته این فناوری دارای محدودیت هایی است که باعث شده توسعه ی آن به کندی صورت بگیرد و فراگیر نشده باشد.

کاربردهای واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا به طور مختصر VR یک هدف دارد و آن این است به شما القا کند که در جای دیگری هستید. از آنجایی که این تکنولوژی بسیار جوان است، هر روزه شاهد استفاده ی آن در عرصه ی جدید با ایده ای نو هستیم. البته تا کنون برخی از کاربرد های حتمی آن به اثبات رسیده است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

پزشکی

در پزشکی، استفاده‌های بی‌شماری می‌توان برای واقعیت مجازی برشمرد. به‌عنوان مثال واقعیت مجازی به کودکانی که به دلایل مختلف در بیمارستان بستری شده‌اند، این احساس را القا می‌کند که در اتاق یا حتی تختخواب خانه خودشان حضور دارند. این امر از طریق بازسازی محیط و شبیه‌سازی تصاویر مربوط به اتاق و منزل بیمار عملی می‌شود.

صنایع دفاعی

استفاده از یک هدست برای دریافت اطلاعات نظامی، ایده جدیدی نیست؛ اما ظهور هدست‌های واقعیت مجازی، چشم‌اندازهای تازه‌ای در این حوزه ایجاد کرده است. به‌عنوان مثالی از کاربرد واقعیت مجازی در صنایع نظامی می‌توان به کلاه نظامی Svarog اشاره کرد. این کلاه با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی، امکان کنترل پهپادها را با چرخاندن ساده سر به سمت هدف فراهم می‌کند.

معماری

مهم‌ترین مزیت استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در معماری آن است که امکان تعامل از نزدیک طراح را با پروژه‌های در دست توسعه یا تکمیل‌شده فراهم می‌کند.

آموزش

در آینده‌ای نه‌چندان دور، دانش‌آموزان نیازی به حضور فیزیکی در کلاس‌های درس و دوختن نگاه‌ها به تخته‌سیاه یا پروژکتور نخواهند داشت. علاوه بر این، برای فهم دوره‌های تاریخی مختلف، این امکان فراهم خواهد شد تا دانشجو با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی، خود را به‌عنوان مثال در محیط زندگی دایناسورها احساس کند.

کسب و کار

برای پی بردن به پتانسیل‌های واقعیت مجازی در حوزه کسب و کار، کافی است با استفاده از این تکنولوژی، خود را در اتاقی خالی احساس کنید که در آن فقط یک تبلت و هدست واقعیت مجازی در دسترس شما قرار گرفته است. با استفاده از این هدست، اتاق ساده شما به دفتر کار پیشرفته‌ای تبدیل خواهد شد که در آن، همکاران و حتی مدیرعامل شرکت را در کنار خود مشاهده خواهید کرد.

ورزش

در حوزه ورزش، واقعیت مجازی به حذف محدودیتی به نام زاویه دید کمک خواهد کرد. به این ترتیب، تمامی حرکات ورزشکاران و لحظات مسابقات ورزشی را می‌توانید از زوایای مختلف و به‌طور فراگیر مشاهده کنید.

سفر و گردشگری

کاربرانی که به هر دلیلی امکان بازدید از مکان‌های گردشگری و تاریخی مطرح جهان را ندارند، از پتانسیل واقعیت مجازی در این بخش به‌خوبی بهره‌مند خواهند شد.

کاربردهای واقعیت افزوده

واقعیت افزوده در واقع تبدیل کردن اشیاء ، عکسها و … به عناصر زنده توسط تکنیک های صوتی ، تصویری کامپیوتری می باشد.

بیشترین کاربر واقعیت افزوده در امر آموزش، تولید گیم و تجارت میباشد

کتابهایی که مطالب خود را از طریق واقعیت افزوده به کاربر آموزش میدهند بسیار در فهم دقیق مفاهیم موفق می باشند.

بازی هایی که از تکنیک واقعیت افزوده استفاده میکنند بازی هایی با هزینه های بسیار بالا میباشند اما جذابیت آنها باعث میشود که مخاطبان علاقه ویژه ای به آن داشته و استقبال بالایی در نصب انها بر روی دستگاه های خود داشته باشند.

ادامه مطلب