تفاوت انواع پورت‌های ورودی و خروجی تصویر در کامپیوتر و تلویزیون

بازدید: 114 بازدید

پورتهای کامپیوتر

با پیشرفت پرشتاب علم و تکنولوژی امروزه شاهد انواع پورتهای ورودی و خروجی تصویر در بازار هستیم. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود انواع مختلف این اتصالات و پورت‌های ورودی و خروجی تصویر در کامپیوتر و تلویزیون کدامیک را انتخاب کنیم. در ادامه مطلب اشاره‌ای گذرا به برخی از محاسن و ویژگی‌های چهار اتصال پرطرفدار خواهیم داشت.

HDMI

امروزه تقریبا تمام تلویزیون‌ها و مانیتورهای کامپیوتر از اتصال HDMI پشتیبانی می‌کنند. HDMI که مخفف (High-Definition Multimedia Interface) است سیگنال‌های صوتی و تصویری دیجیتال را از این کابل ارسال می‎کند. HDMI در طیف بسیار وسیعی از محصولات الکترونیکی مصرفی، از جمله لپ‌تاپ و رایانه رومیزی، تلفن همراه و … استفاده می‌شود. بنابراین HDMI ظاهر  آشنا و جذابی برای اکثر مردم دارد و به طور کلی محبوب ترین اتصال در میان مصرف کنندگان عمومی به شمار می‌رود. پس از معرفی تلویزیون های ۴K/Ultra HD، پورتHDMI 2.0 وارد بازار شد. این پورت می‌تواند سیگنال های ویدئویی را با رزولوشن ۳۸۲۰ x 2160  تا ۶۰ فریم در ثانیه تا ۳۲  کانال دیجیتال صوتی چند کاناله غیر فشرده، از طریق همان کابل های HDMI پر سرعتی که برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند، ارسال کند.

کابل HDMI

DisplayPort

DisplayPort یکی از رابط‌های صوتی و تصویری دیجیتالی محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توان هم صدا و هم تصویر را انتقال داد و از این نظر بسیار شبیه HDMI است. Display Port برای جایگزینی با  VGA ،DVI و FPD-Link طراحی شده است. با استفاده از یک آداپتور ساده می‌توان کابل دیسپلی‌پورت را به نمایشگری که پورت VGA دارد، متصل کرد. این امکان برای اتصال لپ‌تاپ به ویدیو پروژکتورهای قدیمی‌ بسیار مفید واقع می‌شود.

کابل Disply port

مهم ترین ویژگی Display Port، قابلیت اتصال چند مانیتور به کابل است، که باعث می‌شود فرمت عالی برای طراحان گرافیک، برنامه نویسان و هر کسی که در تمام طول روز سر و کارش با رایانه است، داشته باشد. کاربران می‌توانند به منظور ساده و موثر کردن عادت‌های کاریشان تا پنج مانیتور را به صورت اتصال زنجیره ای به یکدیگر متصل کنند.

اتصال همزمان چند مانیتور با disply port

DVI

DVI (رابط تصویری دیجیتال) به عنوان یک فرمت اتصال استاندارد نمایش، در سال ۱۹۹۹ شهرت یافت، اما در طول زمان HDMI جایگزین آن شد. DVI برای انتقال تصویر دیجیتال غیر فشرده طراحی شده است و می تواند جهت پشتیبانی از حالت های مختلفی از قبیل DVI-D (مخصوص تصاویر دیجیتال)، DVI-A (مخصوص تصاویر آنالوگ) یا DVI-I (برای انتقال تصاویر دیجیتال و آنالوگ) پیکربندی شود. سیگنال ویدئو دیجیتال که از انتهای رابط DVI عبور می‌کند، اساسا با HDMI یکسان است، با این وجود، تفاوت‌هایی بین دو فرمت وجود دارد، به طور مثال، DVI فاقد سیگنال صوتی می‌باشد.

کابل dvi

دو نوع مختلف اتصالات DVI، سینگل لینک (Single link) و (dual-link)  وجود دارد. پین های اتصال  dual-link به طور موثری قدرت انتقال را دو برابر می‌کند و سرعت و کیفیت سیگنال بالاتری را ارایه می‌دهد. به طور مثال یک تلویزیون ال سی دی با استفاده از اتصال Single link می‌تواند حداکثر رزولوشن ۱۹۲۰×۱۲۰۰ را نمایش دهد اما اتصال dual-link برای همان صفحه نمایش، حداکثر رزولوشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ را پخش می‌کند.

کابل DVI

VGA 

اتصال VGA  در یک دوره‌ای استاندارد صنعتی محسوب می‌شد و در حال حاضر یک کابل انتقال تصویر با یک پله عقب‌تر است، (VGA (Video Graphics Array یک اتصال صرفا تصویری آنالوگ است که دیگر به ندرت در تلویزیون‌ها دیده می‌شود، با این وجود هنوز هم می‌توانید رد و نشانه‌ای از آن در رایانه‌های شخصی و پروژکتورهای قدیمی مشاهده کنید.

کابل vga

نتیجه گیری

اگر قصد اتصال به تلویزیون را دارید، HDMI گزینه عالی برای این کار است. در صورتی که گیمر هستید، DisplayPort بهترین گزینه برای شما است. DVI و VGA هنوز هم اتصالات قوی مانیتور رایانه هستند اما VGA توان کیفیت تصویر محدودی دارد.

ادامه مطلب