روش تشدید ویژگی ها

در روش تشدید باید مسئله ای که می‌خواهیم درباره آن ایده‌پردازی یا حل کنیم را به زیان ساده شرح دهیم طوری که هر کسی بدون اطلاعات تخصصی بتواند بفهمند ما می‌خواهیم از چه وضعیتی به چه وضعیتی برسیم. در این روش می توان ویژگی های مسئله را در قالب سه ویژگی هزینه، زمان و اندازه بررسی و ترجیحا آنها را با عدد و رقم نشان دهیم. سپس با ایده پردازی ویژگی های مسئله را از صفر تا بی نهایت تشدید می کنیم، از تشدید ویژگی‌ها می‌توانیم ایده‌های جدیدی که متولد می‌شود را زیاد و زیادتر کنیم و بعد از بین آن‌ها بهترین را برای مساله‌مان انتخاب کنیم.

به عنوان مثال یافتن پارکینگ یکی از معضلات اکثر شهر های بزرگ است. این مسئله باعث می شود که افراد برای یافتن پارکینگ مسافتی را پیموده (به طور میانگین ۵۰۰ متر) که باعث هدر رفتن انرژی، زمان و افزایش آلودگی هوا می شود. در کره جنوبی شرکت S-OIL راه حلی خلاقانه و ساده برای یافتن پارکینگ تحت عنوان کمپین HERE ارائه کرده است. در این ایده برای هر جای پارکینگ یک بالن نصب می شود، که توسط راننده از دور قابل مشاهده هست و نشان دهنده یک جای خالی پارک است. وقتی ماشین در جای خالی پارک می کند بالن به پایین کشیده می شود و هنگامی که ماشین از پارک خارج می شود بالن رها شده و بالا می آید تا سایر رانندگانی که دنبال جای پارک هستند مکان پارک خالی را به راحتی پیدا کنند. به این ترتیب ماشین ها می توانند یک جای پارک را به سرعت پیدا کنند که این باعث صرفه جویی در مصرف بنزین، صرفه جویی در زمان، کاهش آلودگی هوا خواهد شد. کلیپ زیر این ایده نشان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *