کاربرد فناوری MIMO در تلفن همراه

بازدید: 372 بازدید

کاربرد فناوری MIMO در تلفن همراه

یکی از عبارت‌های مهم در توصیف مشخصات وای-فای و ارتباطات بی‌سیم، MIMO‌ است. این عبارت مخفف Multiple Input, Multiple Output  و به معنی چند ورودی و چند خروجی است. به عنوان مثال وسیله‌ای که IMO 2×۲ در صفحه‌ی مشخصات آن ذکر شده، دو استریم ارسال و دریافت هم‌زمان را پشتیبانی می‌کند.

در روترهای قدیمی، هر کدام از آنتن ها یک وظیفه بر عهده داشتند و آن هم انتقال تک منظوره بود. به این صورت که یک آنتن امکان ارسال و دریافت دادها را به صورت همزمان را نداشت و برای ارائه چنین قابلیتی باید از دو آنتن شبکه وایرلس استفاده می­ کردید. اما با روی کار آمدن فناوری MIMO آنتن­ ها با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و قابلیت ارسال و دریافت همزمان برای آنها فعال شد.

MIMO  یا پشتیبانی از چند استریم هم‌زمان ارسال و دریافت داده، یک تکنولوژی امروزی است که در ارتباطات بی‌سیم سریع مثل شبکه‌ی مخابراتی نسل چهارم یا LTE  و همین‌طور وای-فای ۸۰۲٫۱۱ac  مطرح شده و استفاده می‌شود. وسیله‌ای که تنها یک آنتن داشته باشد، به صورت هم ‌زمان نمی‌تواند دو استریم دیتا برای تبادل داده فراهم کند و در واقع وسیله‌ای است که از   MIMO 1×۱ پشتیبانی می‌کند. اما در محصولات امروزی از ۲ استریم یا ۳ و ۴ استریم هم‌زمان پشتیبانی می‌شود. به عبارت دیگر گوشی پیشرفته‌ای مثل iPhone XR از ۲ استریم و گوشی‌های رده‌ اول اپل یعنی iPhone XS و iPhone XS Max از ۴ استریم هم‌زمان پشتیبانی می‌کنند. بنابراین در صفحه‌ی مشخصات از عبارت  MIMO 4×۴ استفاده می‌شود و در این گوشی‌ها ۴ آنتن به جای ۱ آنتن قرار گرفته است.

ادامه مطلب