تعریف یک مسئله به روش موم

بازدید: 215 بازدید

حل مسئله

یکی از بهترین شیوه تعریف و بازتعریف مسئله روش «موم» نام دارد. روش موم می خواهد تصویری خیلی ساده از مسئله مورد نظرمان بدهد. در ادامه مثالی از روش موم که به بررسی صنعتی استراتژیک پرداخته آمده است.

صنعت پالایش اگرچه با مشکلاتی مواجه است، اما می تواند با نوآوری هایی مشکلات خود را کم رنگ و حتی رفع کند. در صنعت پالایش، بحث کیفی سازی از سوی دولت و شرکت های پالایشی به سرعت پیگیری می شود در طرح های کیفی سازی، تولید و فروش محصولاتی نظیر بنزین و گازئییل با استاندارد یورو۴ افزایش می یابد و تولیدات محصولات کم ارزش تر مانند نفت کوره کاهش خواهد یافت.

تولید و فروش محصولات یورو ۴ با قیمت های بالاتری انجام می شود و طبیعتا حاشیه سود بالاتری دارند (تغییر). از سوی دیگر کاهش تولید محصولات با حاشیه سود پایینتر مانند نفت کوره و به جای آن تولید و فروش محصولات با حاشیه سود بالاتر مانند بنزین و گازوییل سبب رشد فروش و حاشیه سود بالاتر شرکت های پالایشی خواهد شد (تغییر).

از دیگر نوآوری های این صنعت می توان به بحث سرمایه گذاریها برای احداث واحدهای جانبی اشاره کرد (تغییر). به عنوان مثال شرکت پالایش نفت تبریز در زمینه تولید واحدهای قیر و روانکارها وارد شده است. این امر می تواند به دلیل استفاده از مواد اولیه خود پالایشگاه ها از یک سو و صادراتی بودن محصولات تولیدی ارزش افزوده بالایی برای این صنعت ایجاد کند.

گسترش صنایع پایین دستی و تبدیلی نیز می تواند تاثیر بسزایی در تحول صنعت پالایشی به خصوص رشد سودآوری این شرکت ها داشته باشد و به عنوان عامل دوم وارد عمل شود. اما اخیرا برخی شرکت ها وارد حوزه هایی همچون احداث واحد هایی کوچک برای واردات نفت از کشورهای نفت خیز همسایه مانند عراق و صادرات محصولات به همان کشورها یا نهایتا به کشورهای مصرف کننده محصولات پالایشی مانند ترکیه شده اند. در این خصوص می توان به برنامه شرکت ماشین سازی اراک برای احداث پالایشگاهی در کردستان با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه اشاره داشت. این پالایشگاه با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه قرار است به تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ بپردازد. مواد اولیه یعنی نفت خام از عراق وارد و محصولات این پالایشگاه کوچک نیز به همان کشور صادر می شود. این امر می تواند مورد توجه صنایع پالایشی قرار گرفته و با هماهنگی با وزارت نفت به جای خام فروشی و صادرات نفت خام اقدام به احداث این واحدهای کوچک و صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر شود (تغییر).

شرکت های پالایشی با توجه به تمامی مشکلات موجود، راه هایی برای برون رفت از وضعیت فعلی در راستای حفظ حقوق سهامداران و بهبود وضعیت خود دارند و می توانند در ۳ حوزه یاد شده گام های موثری بردارند.

منبع: نکو نیوز

ادامه مطلب