محدودیت‌های حواس انسان‌ها

بازدید: 127 بازدید

پاسخ فعالیت عملی ۳ کارگاه نوآوری و کارآفرینی

محدودیت های حواس انسان

با توجه به فعالیت قبلی انجام شده، محدودیت‌­های انسان در مشاهدات (نرمی، زبری، ترشی، شیرینی، تفکیک رنگ، تشخیص اندازه­‌ها و …) را در شکل زیر بنویسید و نشان دهید.

محدودیت های انسان

پاسخ:

حواس پنج گانه، مسئول ارتباط با محیط طبیعی هستند. هر یک از این حواس در محدوده خاصی قدرت عمل دارند و در طیف بالاتر یا پایین تر از این محدوده مشخص قادر به فعالیت نمی­‌باشند.

حس بینایی: بینایی انسان به واسطه نور امکان پذیر است، نور با برخورد به اجسام و بازتابش به چشم ما تصاویر را ایجاد می­‌کند. فقط انواری برای چشم انسان قابل رویت هستند که در محدوده طیف مرئی رنگها (قرمز تا بنفش) باشند، یعنی امواج مادون قرمز و فرابنفش برای انسان قابل رویت نیست.

حس چشایی: برآمدگی­‌های سطح زبان زائده­‌های قارچی شکل بسیار ریزی هستند که هر یک از آنها، ۵۰ تا ۱۰۰ گیرنده را در خود جای داده‌­اند. انواع گیرنده­‌هایی که طعم‌­های شیرینی، شوری، ترشی را جذب می­‌کنند، محدود هستند. در حالی که گیرنده­‌های تلخی بسیار زیادتر بوده و حداقل ۲۵ درصد از سطح زبان را به خود اختصاص داده‌­اند.

حس شنوایی: گوش یک انسان جوان و سالم به طور معمول فرکانس ۲۰ الی ۲۰۰۰۰ هرتز را می­‌شنود، هر چند این محدوده در اثر افزایش سن یا بعضی بیماری­ها کاهش می­‌یابد.

حس لامسه: این حس بر ترکیبی از اصطکاک و ارتعاشات تکیه دارد. در انسان­ها، ۹۰ درصد این حس توسط دست­‌ها و صورت دریافت می­‌شود. در گام بعدی مغز انسان می­‌تواند این ارتعاشات را به حس­‌های مختلف لمس تعبیر کند.

حس بویایی: این حس که نقش مهمی در زندگی ما دارد با رسیدن مولکول­های رایحه به نورون­های بویایی به مغز می­رسد و به این طریق ما بوها را حس می­کنیم. یک انسان بالغ می­تواند ۱۰۰۰۰ بوی متفاوت را از هم تشخیص دهد.

در فعالیت قبل انسان قادر به شنیدن صدای مورچه نیست. همچنین قدرت تشخیص مزه میز را ندارد.

حال با توجه به محدودیت­های خود، سه نیاز و مسئله را بنویسید؟

انسان در تاریکی قادر به دیدن نیست بنابراین نیاز به روشنایی دارد که بتواند درست ببیند.

انسان امکان شنیدن صداهایی با فرکانس کمتر از ۲۰ هرتز را ندارد. بنابراین برای شنیدن این صداها نیاز به تجهیزات خاصی دارد.

انسان قادر به تشخیص بوهای ترکیبی نیست.

ادامه مطلب